Toyota Verso 1.8 Valvematic Multidrive S
2009.10.21. 16:30

Az j Toyota Versra nehz rosszat mondani, de szintn szlva igazn jt is. Szpen megcsinlja a ktelez gyakorlatokat, kiemelkedt azonban nem sikerl nyjtania.
Toyota Verso 1.8 Valvematic Multidrive S
Az j Toyota Versra nehz rosszat mondani, de szintn szlva igazn jt is. Szpen megcsinlja a ktelez gyakorlatokat, kiemelkedt azonban nem sikerl nyjtania.
Mikzben a legtbb autgyrt arra trekszik, hogy folyamatosan bvtse egyterinek knlatt, a Toyota mdszeresen leptette eurpai palettjt. Pedig nem is olyan rgen szinte teljes "buszlimuzin-lefedettsget" biztostott a japn mrka: a kis Yarisbl, a kompakt Corollbl s a kzpkategris Avensisbl is ltezett Verso kivitel, tovbb ott volt mg a Previa risegyter. Csakhogy az egyik dntshoz bizonyra tl sokat nzte a Hegylak filmsorozatot, s kiadta a parancsot: csak egy maradhat! gy aztn a Toyota egyteri hullottak, mint a legyek, vgl a Corolla Verso lett a kivlasztott. Csakhogy nemrgiben ezt is utolrte a vgzete. Utdja pedig tbbre hivatott, az egykori Avensis Verso rtkeit is megprblja magv tenni.
Nagyobb alapterlet kompakt mrtekkel
Nem vletlen teht, hogy a vadonatj Verso arcberendezse az Avensisvel mutat rokonsgot, s a japn kzpcsatr tovbb nyjtott padllemezre pl. Jelents klnbsg azonban, hogy hts futmve nem korszer ketts keresztlengkaros, hanem a Corolla s az Auris mintjra egyszer csatolt lengkaros konstrukci. Br 7 centivel hosszabb s kettvel szlesebb is kzvetlen eldjnl, mreteit tekintve a Verso tovbbra is a kompakt MPV-osztlyba tartozik. Formaterve ugyan tagadhatatlanul modernebb a korbbiaknl, de az sszhats mg mindig tlsgosan steril s semleges ahhoz, hogy valdi rzelmeket vltson ki. Szerintem a Verso egyetlen izgalmas stluseleme az els ajt aljnl indul, majd a hts ajtnl meredeken felfel, egszen a tetspoilerig vel karaktervonal. Persze nem is a magamfajta egyedlll fiatalok, hanem a racionlisan gondolkod csaldosok alkotjk a kategria clkznsgt, k pedig a designnl tbbre rtkelik majd a Verso rugalmas varilhatsgt.
32 klnbz lsvarici alakthat ki
A mrnkk tovbbfejlesztettk az Easy Flat-7 lsrendszert, gy a kt ptszk pofonegyszeren elvarzsolhat a padlbl, s ugyanilyen egyszer eltntetni is. A fotzs kedvrt beltem leghtra, de csodk persze nincsenek, ahogy a tbbi kompakt egyterben, ez a hely a Toyotban is legfeljebb a csipet-csapatnak elfogadhat. Ht szemllyel a fedlzeten a csomagoknak sem marad sok hely, dicsretes viszont, hogy a feleslegess vlt takarrol "nyugalomba helyezhet" a padl alatt kialaktott rekeszben.
A msodik sor utasai mr sokkal jobb helyzetben vannak: a hrom egyenrang lst 195 mm hosszan, egyenknt lehet elre-htra cssztatni, s a httmlk dlse is szablyozhat. Addig trkkzhetnk, amg ten egszen jl elfrnek a kocsiban, hiszen a kt szlsnl elrbb tolt kzps szk alacsony felnttnek, vagy gyerekeknek mg ppen korrekt. Ilyenkor 155 helyett mr 440 liternyi poggysszal lehet megtmni a Verso bendjt, ha pedig a szksg gy hozza, nhny egyszer mozdulattal (a vll-lapon elhelyezett karok meghzsra a tmlk kln-kln skba dnthetk) kzel 1,7 kbmteresre bvthet. Az utastr tele van a mr ismert tletekkel (szemvegtart, gyerekfigyel tkr, ls all kihzhat tlca, felhajthat asztalka, csempszregek a padlban, ktszintes kesztytart hthet fels rsszel), tovbb pohr- s palacktartkbl, pakolrekeszekbl is jutott bven. m a vezetrl mintha megfeledkeztek volna a tervezk... A kormny mgtti s a vltkonzol krli rsz teljesen kihasznlatlan, nehz megfelel helyet tallni a pnztrcnak, mobiltelefonnak s kulcscsomnak. Mgsem ez a Verso legnagyobb hinyossga: nemhogy htul, de mg kzpen sincs szellzrostly, az els lsek kztt pedig egy kemny manyag lap a kartmasz, ezen hamar megfjdul az ember knyke. Pedig a felhasznlt anyagok egybknt rendben vannak. A mszerfal logikusan felptett s jl ttekinthet, de a kzpre helyezett s a vezet fel fordul mszeregysget leszmtva elg fantzitlan.
J motorral s felszereltsggel nem olcsjnos
Az 1,8 literes Valvematic (vltoz szelepvezrls s szelepkiemels) viszonylag korszer s kifinomult motor. Csendes s rendes, jl reagl a gzadsra s egszsgesen prg fel. Hzs sprinteket persze ne vrjunk a Verstl, de a 147 ler az esetek tbbsgben elegend, csak autplyn rezni kiss tompnak a rugalmassgot. Igaz, a knyelmes 130-140 km/rs utazsebessgen nem is nagyon rdemes tllni, mert felersdnek a menetzajok.
Korbban soha nem ajnlottam volna ngyhengeres motort fokozatmentes automatval, de vagy a CVT-vltk fejldtek sokat az utbbi idben, vagy n regszem. A 460 ezer forintos, opciknt knlt szerkezet egszen jl alkalmazkodik a vezet stlushoz, gyorstskor folyamatosan emeli a fordulatszmot, s csak padlgzra prgeti veghangon a motort. Mivel a nyomatkfolyam sohasem szakad meg, nem beszlhetnk rngatsrl, knyelmes s stresszmentes a Toyota vezetse. Ehhez passzol az aut jindulatan alulkormnyzott viselkedse, semleges kormnyzsa s kellemes hangols futmve is. t lssel s 1,6 literes, 132 lers benzinmotorral a Verso indulra 5 325 000 forint. Br a tesztelt 1,8-as vltozat egyrtelmen jobb menetteljestmnyeket nyjt, azonos felszereltsg esetn a felra slyos 620 ezer forint - radsul kizrlag htszemlyes kivitelben, 6 310 000 forinttl kaphat. A dzelmotort pedig aranyrban mrik a Toyotnl, a 2.0 D-4D (125 LE/310 Nm) verzi alaphangon 6,6 milliba kerl, ha pedig a plusz 2 szksglst is szeretnnk, 205 ezer forinttal mlyebben kell a zsebbe nylni.
|